به وب سایت دکتر شهریار شهاب خوش آمدید.

رادیوگرافی پری اپیکال با تکنیک موازی رادیوگرافی پری اپیکال با تکنیک موازی

رادیوگرافی پری اپیکال با تکنیک موازی

یکشنبه, 06 بهمن 1398 ساعت 13:02
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رادیوگرافی ازفک ودندان ها به دو صورت داخل دهانی (intra oral) و خارج دهانی همانند عکس کلی از فکین یعنی پانورکس است. رادیوگرافی داخل دهانی شامل: پری اپیکال – وایت بینگ – اکلوزال می باشد.

پری اپیکال
انجام گرافی تک دندان یا پری اپیکال امروزه به روش پارالل یا موازی انجام می‌شود، درحالی‌که چندی پیش یا حتی امروزه در برخی مراکز به روش انجام گرافی با دست نیمساز یا(Bisect) انجام می‌شود،که بیمار باید فیلم را در دهان خود بدون تکان دادن و جابجایی نگاه دارد، که این مطلب خود حائز اهمیت است .

زیرا بیشتر بیماران قادر به انجام این‌کار نیستند استرس یا درد دارند ، همچنین افرادی که مسن هستند نمی‌توانند بطور صحیح اینکار را انجام دهند.

از طرفی زاویه دادن به انجام گرافی برای کارشناسان غیر مجرب مشکل بوده و امکان تکرار گرافی را بالا می‌برد یا کن کات( قرارگرفتن فیلم خارج از میدان تابش اشعه باعث می شود دسته اشعه x قسمتی از فیلم را در بر نگیرد و cone cut ایجاد شود)را در گرافی ایجاد می‌کند، موضوع دیگر اینکه بیشتر دندان پزشکان معتقدند که روش پارالل به نوعی اندازه طول دندان را نزدیکتر به واقعیت به تصویر می‌کشد.

روش PARALLEL روشی است که:
انجام آن با فیلمْ نگهدارهای داخل دهانی (XCP (Extension cone paralleling technique صورت می‌گیرد.این فیلم نگهدارها شامل : بایت پلاک پلاستیکی ( bite block) –میله راهنما- ویک حلقه هدف گیر (aiming ring ) است که باید بطور صحیح نصب شود، یعنی بایت بلاک و فیلم درمرکز رینگ قرارگیرد.

فیلم نگهدارهای XCP مشمول سه موردند که برای انجام گرافی‌های پری اپیکال و بایت وینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.که برای سرعت عمل و تسهیل کار کارشناسان هر بایت بلاک یک رنگ دارد.

Bitewing -anterior-posteriorسه مورد بایت بلاکی هستند که می‌توان تمامی گرافیهای پری اپیکال را با آنها انجام داد.

Bitewing بهترین مورد برای مشاهده پوسیدگی‌های بین دندانیست، که در آن تاج دندان‌های بالا و پایین به وضوح به تصویر کشیده می‌شود.

Posterior برای گرافی دندان‌های خلفی است و شامل بررسی تاج وریشه و ساختمان‌های اطراف ریشه است.

Anterior برای گرافی دندان‌های قدامی است و شامل بررسی تاج وریشه و ساختمان‌های اطراف ریشه است،.

خواندن 2749 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.